Top meny

Ayurvediska vårtips

Ayurvediska vartips

I den klassiska Ayurvediska källskriften Charaka Samhita beskrivs vårens påverkan på oss: ”Den Kapha som samlats i kroppen under vintern smälter av solens värme. Matsmältning och ämnesomsättning påverkas och många olika problem kan uppstå.”
Kapha doshan har kvaliteerna kall, flytande, tung och trögflytande. Därför får många periodvis en rinnande näsa (flytande eller trögflytande) och en matt och tung känsla i huvudet under våren. Även vårtrötthet är ett tecken på överskott av Kapha. För att motverka eventuella problem rekommenderar Ayurveda naturliga, holistiska Kapha-reducerande åtgärder i slutet av vintern:

Diet

Fokus bör ligga på en lätt diet och att förstärka matsmältningen.

Frukost
Först och främst ska frukosten vara lätt, eftersom matsmältningselden (Agni) fortfarande är svag på morgonen. Kroppen klarar inte av att fullständigt smälta en för tung frukost, vilket ger upphov till ofullständigt produkter, så kallade slaggprodukter. Vartefter de ansamlas i kroppen över tid hämmar det kroppens funktioner.

Lär känna din matsmältningskapacitet! Lämpliga drycker att aktivera matsmältning och ämnesomsättning på morgonen är bl.a. Kapha te eller varmt ingefärsvatten med lite citron och honung. Viktigt: tillsätt inte honung förrän téet har svalnat till under 40 grader C. Enligt Ayurveda ska honung inte värmas upp, för då produceras metaboliska slaggprodukter.

Recept på ingefärsvatten: koka 2-3 skivor färsk ingefära (eller ½ tsk mald ingefära) i 1/2-1 liter vatten och låt dra i cirka 10 minuter innan du tar bort ingefäran. Häll gärna på termos och drick under dagen, det stärker matsmältningen, hjälper kroppen att bättre ta upp näring från maten och tar bort slaggprodukter.

Lunch
Tugga på en bit färsk ingefära med lite citronsaft och en nypa bergsalt cirka 15 minuter före måltiden, det främjar matsmältningen. Eller njut av en kopp Digest Plus te en timme före eller efter måltiden.
Huvudmåltiden bör vara mitt på dagen eftersom det är då matsmältningen är som starkast.

Känner du till ”Lassi”? En dryck speciellt lämplig vid lunchtid. Denna läckra uppfriskande yoghurtdryck, känd och älskad över hela Indien, gör att maten smälts bättre. Lassi kan beredas på många olika sätt: vispa samman yoghurt (helst ekologisk naturell) med ljummet vatten (1 del yoghurt och 3-4 delar vatten). För en söt Lassi, lägg till lite rårörsocker samt ingefära, kardemumma och kanel eller rosenvatten. En särskilt utsökt Lassi kan göras med Almond Energy pulver. För en salt Lassi, ta en nypa malen spiskummin, koriander, gurkmeja, ingefära, och lite bergsalt.

Kvällsmat
Middag bör inte intas för sent, den bör vara lätt och varm om möjligt. Laga t.ex. en lätt mungbönsoppa gjord av gula mungbönor (låt dem sjuda i ca 45 minuter, tills mungbönorna är mjuka – gör inte soppan för tjock, den kan annars bli svår att smälta) med grönsaker eller ris. Denna soppa, kallad ”dal” i Indien, är också en viktig proteinkälla för vegetarianer.

Maharishi Ayurveda kosttillskott
Kosttillskott spelar en viktig roll i Ayurveda eftersom de ger ett viktigt bidrag till kosten. Hemligheten med deras enastående egenskaper ligger i hur de olika ingredienserna kompletterar och förstärker varandra. Du kan stödja din matsmältning och ämnesomsättning med det ayurvediska kosttillskottet Digest Plus – MA154. Vid sänggåendet har kosttillskottet Triphala med ros en positiv inverkan på ämnesomsättningen, hjälper kroppen att bränna slaggprodukter och ”drar” ur slaggprodukterna ur kroppen.

Några fler allmänna tips för våren

Ät bara när du är riktigt hungrig. Ät inte mellan måltiderna, om du är hungrig ta färskpressad fruktjuice eller söt mogen frukt. Ät inte förrän den sista måltiden är helt smält (efter ca 3-5 timmar). Krydda maten väl, särskilt med ingefära, svartpeppar och kryddblandningen Kapha-Churna. Anledningen är att kryddor stimulerar matsmältningen.

Välj basmatiris, chapatis (tunnbröd från vetemjöl, stekt utan olja eller fett), sparris, lätta grönsakssoppor, färska sallader (i små mängder som en sidorätt till huvudmåltiden), mungbönor lagade som lätt soppa (dal), färska trädgårdsörter, saffran och lätta mogna frukter såsom äpplen, päron, jordgubbar, vindruvor och blötlagda russin.

Undvik kalla drycker och kalla rätter, samma gäller för tung, stekt och fet mat, rå mat, rå müsli, säd, ost , godis, bananer. För icke-vegetarianer: begränsa din köttkonsumtion, och undvik gris och nötkött.

Dagliga rutiner
Regelbunden motion är mycket viktigt under våren. Välj en typ av träning som du tycker om, men överansträng dig aldrig när du gör det. En ayurvedisk regel för fysisk aktivitet är att inte anstränga sig mer än 50 % av din maximala kapacitet. Så snart du börjar andas tungt eller svettas mycket bör du ”växla ner” eller stanna. Mottot är: bättre ofta och med måtta, än ibland och till övermått.

Vid alla utomhusaktiviteter bör man inte frestas att försöka locka fram det efterlängtade varma vädret genom att bära kläder som är för somriga. När de varma soliga dagarna äntligen kommer bidrar ett måttligt solande till att minska Kapha doshan och öka välbefinnandet, särskilt om det sker på morgonen.

Undvik att sova på dagtid. Om du under våren känner dig sömnig på dagtid rekommenderar Ayurveda en halvtimmes rask promenad i det fria istället för en middagslur.

Vid vissa tider är Kapha dosha den som dominerar i naturen, och man lockas gärna att slå sig till ro under dessa tider, vilket lätt leder till dåsighet. Kaphatiden är mellan klockan 6 och 10 på morgonen och kvällen. Detta hänger samman med den ayurvediska rekommendationen att gå till sängs vid 10-tiden på kvällen och att gå upp före (eller strax efter) 6 på morgonen. Om du följer denna rekommendation kommer du att starta den nya dagen med energi och entusiasm.

Enligt Ayurveda, omfattar den dagliga rutinen två droppar Nasya-olja i näsan, som består av ett rikt utbud av välgörande örter, oljor och kryddor. Detta tar hand om nässlemhinnorna och håller dem mjuka och rena. För en heltäckande munhygien rekommenderar Ayurveda, förutom att borsta tänderna, rengöring av tungan med en tungskrapa. Speciellt för lite mulliga personer har en garshan massage med sidenhandskar en positiv effekt. Den är mycket lätt att göra, har en stimulerande effekt på bindväv och cirkulation, samt minskar kapha dosha.

Djup vila, avkoppling och inre frid är också viktiga för hälsan. Gå ut i friska luften och njut när naturen står i blom så mycket du kan. Utöva avslappningstekniker för att få tillgång till ny energi.